Mat Kool

petang tu saya dan si dia berdating di pinggir pantai. wah. angin sepoi sepoi bahasa meniup rambut saya. ibarat model syampoo. haih! perasaan masa tu sungguh bahagia. apatah lagi dengan si dia yang tersayang. saya main lari lari di tepi gigi pantai. saya main simbah simbah air laut dengan si dia. sekali... opps.. abes basah kuyup si dia saya simbahkan. apa lagi, si dia kejar la saya. saya lari pecut 100 meter. si dia dapat tangkap ugak. macam tu la nasibnya kalo dapat si dia yang berkaki panjang. 

kami sambung main lari lari anak di tepi pantai tu. saya jumpa satu ranting kayu yang kurus lalu saya tulis nama kami berdua atas pasir tu. kami ukir nama kami di satu pohon besar di situ. kami bergambar bersama sama sebagai cakera indah kami. kami bina rumah istana pasir bersama sama. tibe tibe, ombak datang tanpa bagi bunyi hon. terus roboh kan istana kami berdua. tak sempat diselamatkan. si dia kata, walaupun angin badai datang sekali pun 'istana' kami tetap akan kukuh. walaupun taufan datang melanda, cinta kami tetap kuat. masa tu, perasaan saya sungguh enak. bahagia dan sedap. 

tiba tiba terdengar sayup sayup lagu hindustan. saya pandang si dia, si dia pandang saya dengan wajah berkerut. bahu kami sama sama bergerak. kaki kami sama sama berdetak. tiba tiba si dia saya bertukar pakaian lalu nyanyi ikut tempo lagu hindustan tu tadi. lagu kuch kuch hota hai gamaknya kot. dan saya? saya tak pasti bila saya bertukar menjadi kajol. kami berdansa bersama sama. shah rukh khan dengan kajol pun jeles tengok gandingan mantap kami ni. tiba tiba musik lagu kuch kuch hota hai bunyi nye da lain macam. agak terlebih rancak. maybe versi remix kot. saya sambung guling guling lagi. dari pohon kelapa ke pohon rhu. kali ni bunyi musik rancak tu makin dekat dan terang. betul betul terang sampai kan saya boleh ingat lirik nya.

mat kool mat kool kawanku mari kita ikut mat kool main main selalu syok nya syok nya ada mat kool

time tu jugak saya tersedar dari tido. ceh pakcik neh. menganggu ketenteram tido saya!

15 comments